Search This Blog

3/10/2014

HEALTH | Vijf meest gestelde vragen aan een vegetariër.


Als vegetariër krijg ik vaak opmerkingen en vragen te horen. Door middel van dit artikel wil ik hierover meer duidelijk geven. Ik bespreek de 5 meest gehoorde stellingen en vragen.

1. Dat jij vegetariër bent maakt geen verschil.
Dit vind ik altijd jammer om te horen. Wat ik aan de ene kant wel begrijp, want er zijn miljoenen mensen die vlees eten, dus waarom zou een persoon verschil maken? Nou, je zult versteld staan van de hoeveelheid dieren die een persoon gemiddeld in zijn leven eet. Namelijk gemiddeld zo'n 727 dieren. En in Nederland alleen al zijn zo'n 750.000 mensen vegetariër. Dit betekend dus dat er per dag in Nederland bijna 20.000 dierenlevens worden bespaard (!!).

2. Maar anders ontstaat er een overschot aan vlees.
Als we met zijn allen in een keer vegetariër worden, zal er inderdaad een overschot aan vlees zijn, aangezien de vraag in een klap naar nul daalt. Maar als er geleidelijk minder vlees word gegeten, en dus de vraag daalt, zal het aanbod ook minder worden. Waarom zou een bedrijf 10 koeien slachten als de vraag maar 9 koeien is?

3. Vlees heb je nodig.
De voedingsstoffen die in vlees zitten, zoals ijzer en eiwitten, zitten ook in andere producten. Vlees is dus makkelijk te vervangen! En naast dit feit, mensen zijn niet gemaakt om vlees te eten. We hebben vlakke kiezen, in tegenstelling tot vleeseters die scherpe kiezen hebben. We zijn van nature planteneters!

4. Je vind het zeker erg dat ik wel vlees eet?
Ik vind het niet erg als iemand vlees eet. Maar wat ik wel erg vind is als diegene geen respect heeft voor mijn mening.

5. Waarom eet je dan wel eieren, kaas en melkproducten?
Dit is iets anders dan de vleesproductie. Ik weet dat de koeien van sommige bedrijven die kaas enzovoort produceren, ook niet altijd goed worden behandeld. Maar waarom zou een vegetariër meteen tot het uiterste moeten gaan? Als je vlees eet, zou je dan ook alleen maar vlees moeten eten?
Er zijn mensen die inderdaad geen enkel dierlijk product eten, maar dat zijn veganisten.


Ben je het met me eens, of juist niet? Ik hoor graag je mening!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...